تأثیر رژیم غذایی کم کربوهیدرات بر کاهش مصرف دارو در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

 12 فوریه 2016- تحقیقات جدید نشان داد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند میزان مصرف داروهای دیابت را تا 40 درصد کاهش دهد، به این ترتیب رژیم کم کربوهیدرات نسبت به رژیم  پرکربوهیدرات با چربی پایین و با کالری مشابه، عملکرد  بهتری را نشان  می دهد.

محققان استرالیایی و امریکایی در این تحقیق به مقایسه ی تأثیر رژیم کم کربوهیدرات دارای چربی غیر اشباع زیاد( و چربی اشباع کم) با رژیم پرکربوهیدرات با چربی کم پرداختند. رژیم غذایی پرکربوهیدرات با چربی پایین پیش از این توسط NHSبرای مدیریت دیابت پیشنهاد شده بود، هر دو رژیم در این تحقیق دارای کالری مشابه ی 1433 کیلوکالری در روز  بودند.

115 فرد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 بصورت رندوم در یکی از این دو گروه رژیم غذایی ثبت نام  شدند. شرکت کنندگان در گروه کم کربوهیدرات روزانه کمتر از 50 گرم کربوهیدرات مصرف کرده و  محتوی چربی رژیم غذایی آنها بیشتر از مغزهای مغذی، آووکادو و محصولات لبنی کم چرب تأمین می شد.

 به افراد گروه رژیم غذایی پرکربوهیدرات اجازه داده شد تا روزانه حدود 180 گرم کربوهیدرات مصرف کنند.

پس از 52 هفته دوره ی مطالعه ، هر دو گروه کاهش وزنی حدود 22 پوند(10 کیلوگرم) را تجربه کردند. مقدارهموگلوبین A1Cهر دو گروه بمیزان 11 میلی مول بر مول یا 1 درصد کاهش یافت. همچنین در هر دو گروه مقدار کلسترول خون کاهش یافت. در گروه رژیم کم کربوهیدارت میزان تری گلیسرید کاهش یافته و مقدار کلسترولHDLبهبود یافت، درحالیکه در گروه رژیم پرکربوهیدرات و کم چرب، مقدار کلسترول LDLبه میزان بیشتری کاهش یافته  بود.

 با این حال دانشمندان، بزرگترین نتیجه را در گروه رژیم غذایی کم کربوهیدرات مشاهده کردند و آن کاهش 40 درصدی مصرف داروهای دیابت در این گروه بود. این کاهش بر اساس معیار نمره ی مصرف داروی دیابت ارزیابی  شد.

 در افرادیکه درطی این مدت از رژیم کم کربوهیدرات تبعیت کرده بودند، میزان مصرف دارو 0.5واحد( بر اساس معیاری که در این تحقیق استفاده شد) کاهش یافته بود درحالیکه مصرف دارو برای گروه پرکربوهیدرات و با چربی کم تنها 0.2  واحد گزارش شد. با کاهش  مصرف دارو، سرعت پیشرفت دیابت نوع 2 کاهش می یابد.

پرفسور Brinkworthاز دانشکده ی علوم بهداشتی دانشگاه استرالیایی جنوبی می گوید: شگفت  انگیزترین فایده ی رژیم  کم کربوهیدرات کاهش میزان مصرف دارو در میان بیماران بود که 2 برابر میزان مصرف دارو توسط افرادیکه در برنامه ی شیوه ی زندگی با رژیم غذایی پرکربوهیدرات شرکت کرده  بودند، کاهش یافته بود.

 او می افزاید: این تحقیقات نشان می دهد که رویکردهای رایج تغذیه ای برای مدیریت دیابت نوع 2  رویکردهای منسوخ شده ای هستند، اگر واقعا خواهان استفاده از شواهدی علمی برای کاهش  تأثیرات بیماری  دیابت هستیم، باید به بررسی مجدد دستورالعمل های تغذیه ای کنونی بپردازیم.

یافته های این تحقیق در مجله ی the American Journal of Clinical Nutritionمنتشر شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم غذایی کم کربوهیدرات به برنامه ی آموزشی رایگان ده هفته ای که با کمک بیش از 20 هزار فرد مبتلا به دیابت نوع 2 تدوین شده است، در آدرسهای زیر مراجعه کنید:

http://www.diabetes.co.uk/lowcarb/sign-in.php?l=true   

http://www.diabetes.co.uk/lowcarb/

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/feb/low-carb-diet-leads-to-decreased-medication-among-type-2-diabetes-patients,-research-finds-90739900.html